• ویژه نامه میلاد امام هادی علیه اسلام

  • ویژه نامه زیارت غدیریه

اخبار > در فضیلت و کیفیّت زیارت عسکریین(علیهما السلام) وتکلیف زوّار در آن حرم شریف
 


شماره خبر :١١٢٠١١ 

  تاریخ انتشار خبر : 1391/02/30    ا   ١٠:٣٤
 
در فضیلت و کیفیّت زیارت عسکریین(علیهما السلام) وتکلیف زوّار در آن حرم شریف
شیخ طوسى(رحمه الله) در کتاب تهذیب روایت کرده به سند معتبر از ابى هاشم جعفرى که گفت: فرمود به من حضرت امام حسن عسکرى(علیه السلام) که: «قبر من در سرّ من رأى([۱]) امان است از براى اهل دو جانب» یعنى، امان است از براى اهل مشرق و مغرب از بلاها و عذاب خدا.
شبکه و پایگاه تخصصی امام هادی علیه السلام : در فضیلت و کیفیّت زیارت عسکریین(علیهما السلام) وتکلیف زوّار در آن حرم شریف

در فضیلت و کیفیّت زیارت عسکریین(علیهما السلام) وتکلیف زوّار در آن حرم شریف

شیخ طوسى(رحمه الله) در کتاب تهذیب روایت کرده به سند معتبر از ابى هاشم جعفرى که گفت: فرمود به من حضرت امام حسن عسکرى(علیه السلام) که: «قبر من در سرّ من رأى([۱]) امان است از براى اهل دو جانب» یعنى، امان است از براى اهل مشرق و مغرب از بلاها و عذاب خدا.
مؤلّف گوید که از احادیث، فضایل زیارت ائمّه عموماً فضیلت زیارت عسکریین(علیهما السلام)معلوم مى شود و با بناى ما بر اختصار مناسب ذکر آن نیست.
بدان که عالم جلیل و فقیه نبیل صاحب کرامات باهره شیخ خضر شلال نجفى(رحمه الله)در کتاب مزار خود در باب زیارت عسکریین(علیهما السلام)فرموده که: شکى نیست در آن که ارجح در وقت زیارت حضرت امام على نقىّ(علیه السلام)، متأخّر بودن از ضریح مبارک است به مقدار یک ذراع یا زیاده، زیرا که به ما رسیده که قبر مطهّر پیش از شباکى([۲]) است که در عصر ما منصوب است بر آن قبر شریف، و تأیید مى کند این مقال را آن که من با جماعتى از علما و صلحا به زیارت آن حضرت مشرّف شدیم و با ما بود یکى از علویّین که حامل علم بود، پس مرا خبر داد به چیزى که ایشان را مشوّش و مضطرب کرده بود، به این که نزدیک ضریح مقدّس پشت به قبله ایستاده بود که ناگاه آوازى از ضریح مبارک بیرون آمد که از آن جا که ایستاده به عقب رود، و سببى براى دور شدن از آن مکان نیست، مگر آنچه ذکر شد که قبر مطهّر بیرون است از ضریح، انتهى.
و ضریح، همان ضریح پولادى شاه سلطان حسین مرحوم است که در عصر ایشان و تاکنون منصوب است. و مراد آن مرحوم از علوى حامل علم، آیت اللّه بحرالعلوم است به قراین عدیده، علاوه بر آن که صریحاً شنیدم از شیخ خود علاّمه نورى  ـ طاب ثراه ـ  که ایشان نیز شنیده بودند از شیخ خود، فقیه دهره و علاّمه عصره شیخ عبد الحسین طهرانى  ـ طاب ثراه ـ  که مراد آن مرحوم همان سیّد معظّم است، و شیخ مرحوم(رحمه الله) نیز در تحیّه الزّائر این مطلب را ذکر نموده.
پس به کیفیّت زیارت ایشان مى پردازیم: چون زیارت کنى قبر امام على نقى وامام حسن عسکرى(علیهما السلام)را، پس غسل کن، و بعد از رعایت آداب دخول در حرم هاى شریفه، با تأنّى و وقار روانه شو تا به درِ حرم مطهّر، و اذن دخول عمومى سابق را، پس داخل حرم شو و آن دو امام(علیهما السلام)را به این الفاظ که اصحّ زیارات است زیارت کن:
السّلامُ  عَلَیْکُما  یا وَلِیَّیِ  اللّهِ * السَّلامُ  عَلَیْکُما  یا حُجَّتَیِ  اللّهِ * السَّلامُ عَلَیْکُما  یا نُورَیِ  اللّهِ  فی  ظُلُماتِ  الاَْرْضِ * السَّلامُ  عَلَیْکُما  یا مَنْ بَدَا([۳])  لِلّهِ فی  شَأْنِکُما * اَتَیْتُکُما  زائِراً  عارِفاً  بِحَقِّکُما * مُعادِیاً  لاَِعْدائِکُما * مُوالِیاً لاَِوْلِیائِکُما * مُؤمِناً  بِما  آمَنْتُما  بِهِ * کافِراً  بِما  کَفَرْتُما  بِهِ * مُحَقِّقاً لما حَقَقْتُما * مُبْطِلاً  لِما  اَبْطَلْتُما * أسْألُ  اللّهَ  رَبّی  وَرَبَّکُما  اَنْ  یَجْعَلَ  حَظّی مِنْ زِیارَتِکُمَا  الصَّلاهَ  عَلى  مُحَمَّد  وَ آلِهِ * وَاَنْ  یَرْزُقَنی  مُرافَقَتَکُما  فِی الجِنانِ مَعَ آبائِکُما  الصّالِحینَ * وَاَسْألُهُ  اَنْ  یُعْتِقَ  رَقَبَتی  مِنَ  النّارِ * وَیَرْزُقَنی شَفاعَتَکُما وَمُصاحَبَتَکُما * وَیُعَرِّفَ  بَیْنی  وَبَیْنَکُما * وَلا  یَسْلُبَنی  حُبَّکُما وَحُبَّ آبائِکُمَا الصّالِحینَ * وَاَنْ  لا  یَجْعَلَهُ  آخِرَ  الْعَهْدِ  مِنْ  زِیارَتِکُما * وَیَحْشُرَنی مَعَکُما([۴])فِی  الجَنَّهِ  بِرَحْمَتِهِ * اللّهُمَّ  ارْزُقْنی  حُبَّهُما * وَتَوَفَّنی عَلى مِلَّتِهِما * اللّهُمَّ  الْعَنْ ظالِمِی  آلِ  مُحَمَّد  حَقَّهُمْ * وَانْتَقِمْ  مِنْهُمْ * اللّهُمَّ  الْعَنِ الاَْوَّلِینَ مِنْهُمْ وَالاْ خِرینَ وَضاعِفْ  عَلَیْهِمُ  الْعَذابَ  الاَْلیمَ * وَاَبْلِغْ  بِهِمْ وَبِاَشْیاعِهِمْ وَمُحِبِّیهِمْ وَمُتَّبِعیهِمْ اَسْفَلَ  دَرَک  مِنَ  الْجَحیمِ * اِنَّکَ  عَلى  کُلِّ شَیْء قَدیرٌ * اللّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَ  وَلِیِّکَ وَابْنِ  وَلِیِّکَ * وَاجْعَلْ  فَرَجَنا  مَعَ  فَرَجِهِمْ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
و جهد ] و تلاش [ مى کنى در دعا کردن از براى خود و پدر و مادر خود و هر دعا که خواهى بکن، و اگر توانى به نزدیک قبر ایشان بروى، دو رکعت نماز نزد قبر بکن، و اگر نتوانى داخل مسجد شو و دو رکعت نماز بکن، و هر دعا که خواهى بکن که مستجاب است، و این مسجد پهلوى خانه ایشان است، و حضرت امام علىّ نقى و امام حسن عسکرى(علیهما السلام) در آن نماز مى کرده اند.
مؤلّف گوید که: این زیارت موافق روایت کامل الزّیارت بود. و شیخ محمّد بن المشهدى و شیخ مفید و شهید نیز این زیارت را در مزار خود نقل کرده اند با اختلافى جزئى، و بعد از فقره: «فی الجنّه برحمته»  فرموده اند: آن گاه برو و بینداز خود را بر هر یک از آن دو قبر و ببوس آن را و بگذار طرف روى راست و چپ خود را بر قبر، و بعد از آن سر بردار و بگو: اللّهُمَّ  ارْزُقْنی حُبَّهُمْ وَتَوَفَّنی  عَلى  مِلَّتِهِمْ...  تا آخر زیارت که گذشت. پس گفته اند که چهار رکعت نماز بگذار نزدیک سر مقدّس، و بعد از نماز زیارت، هر قدر نماز که خواهى بگذار... الخ.
و مستور نماند که آن دو بزرگوار در خانه خود دفن شدند، و براى آن درى بود که گاهى باز مى کردند و شیعیان داخل مى شدند، و در نزد قبر زیارت مى کردند، و گاهى بسته بود از بیرون مقابل شباکى([۵]) که در دیوار مقابل قبر مطهّر بود زیارت مى کردند; و در صدر همین خبر زیارت مذکور است که: غسل مى کنى و به نزد قبر ایشان مى روى اگر توانى رفت، و اگرنه اشاره مى کنى به سلام مقابل شبکه که باز مى شود به سوى قبر، و چنین زائر، نماز زیارت خود را در مسجد بکند، و چون به همّت موالیان آن خانه برداشته شد و به جاى آن قبّه و حرم و رواق و ایوان ساخته شد، آن مسجد داخل در حرم شد، و الان معروف است که ایوان مستطیل که در صحن پشت سر عسکریین(علیهما السلام) متّصل است به رواق همان مسجد مذکور است، به هر حال زوّار از آن جهت آسوده شدند. و براى آن دو بزرگوار زیارت مخصوصه به هر کدام، و مشترک میان هر دو بزرگوار در کتب مزاریّه مذکور است، اگر راغب شدند نسخه آن بسیار است، و اگر زائر را حالى ] و فرصت  [ومجالى باشد بسیار مناسب است که زیارت جامعه کبیره را، که بعد از این مذکور گردد إن شاء اللّه تعالى بخواند، زیرا که صدور آن کلمات بلیغه داراى تمام مراتب اظهار بندگى و تذلّل و اعتراف به عظمت و جلالت ائمّه(علیهم السلام) از مصدر جلال حضرت هادى(علیه السلام) است.
و بدان که زیارت عسکریین(علیهما السلام) در اوقات شریفه و ازمنه مخصوصه به ایشان اولى و انسب است، خصوصاً روز ولادت حضرت هادى(علیه السلام) که موافق مشهور پانزدهم ذى الحجّه است، و به روایت ابن عیّاش دوّم رجب یا پنجم آن، و به روایت ابراهیم بن هاشم قمى سیزدهم رجب است. و روز وفات آن حضرت که سوّم ماه رجب است بنابر مشهور، یا بیست و هفتم ماه ذى الحجّه است بنابر قول شیخ کلینى و مسعودى صاحب مروج الذّهب. و روز امامت آن حضرت که آخر ذى القعده یا یازدهم اوست. و روز ولادت حضرت امام حسن عسکرى(علیه السلام)که دهم ماه ربیع الثّانى است بنابر قول شیخ طوسى ومفید، یا هشتم یا چهارم آن ماه. و روز وفات آن حضرت که هشتم ماه ربیع الأوّل است به قول شیخ کلینى و ابن طاووس و شهید و اکثر علما، یا اوّل آن ] ماه [ به قول شیخ طوسى و کفعمى. و روز خلافت آن حضرت که روز وفات والد بزرگوار اوست.
و امّا تکلیف زوّار در آن حرم شریف پس از زیارت آن دو امام(علیهما السلام) سه چیز است:
اوّل: مکرّر خواندن این دعاى شریف را پیش از نماز زیارت و بعد از آن، و در هر حال، چنانچه در حدیث معتبر منقول است که منصورى به خدمت حضرت امام علىّ نقى(علیه السلام)عرض کرد که: اى سیّد من، دعایى تعلیم من بفرما، که تقرّب جویم به سوى حق تعالى به آن دعا. حضرت فرمود: «این دعایى است که من بسیار مى خوانم، و از خدا سؤال کرده ام که هرکه این دعا را در روضه من بخواند خدا او را نا امید بر نگرداند، و آن دعا این است:
یا عُدَّتی  عِنْدَ  الْعُدَدِ * وَیا رَجائی  وَالْمُعْتَمَدُ * وَیا کَهْفی  وَالسَّنَدُ * وَیا واحِدُ یا اَحَدُ * وَیا قُلْ  هُوَ  اللّهُ  اَحَدُ * أَسْألُکَ  اللّهُمَّ  بِحَّقِ  مَنْ  خَلَقْتَهُ مِنْ خَلْقِکَ وَلَمْ تَجْعَلْ  فی  خَلْقِکَ  مِثْلَهُمْ  اَحَداً * صَلِّ  عَلى  جَماعَتِهِمْ * وَافْعَلْ بی کَذا وَکَذا» و به جاى ] وافعل بى کذا وکذا [ ، حاجات خود را بخواهد.
_______________________
[۱]. اکنون «سامرا» نامیده مى شود.
[۲]. شُبّاک: ضریح، پنجره فولاد.
[۳].  بَدَأَ اللّهُ خ ل.
[۴].  وَیَجْمَعْ بَیْنی وَبَیْنَکُما، کذا فی مزار محمّد ابن المشهدی ومزار الشهید (منه(رحمه الله)).
[۵]. شُبّاک: ضریح، پنجره فولاد.

 
امتیازدهی
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
» عضویت «
تازه ها
ظهور حضرت هادى، غروب هجران است
بیان واقعیت‌های عالم در «زیارت جامعه کبیره»/ دلیل وقوع کرامات توسط امام هادی(ع)
برنامه پاکیزه پیرامون امام هادی (ع) ویژه اندروید
برنامه زندگینامه امام هادی علیه السلام (علی النقی)
ویژه نامه میلاد امام هادی علیه اسلام
دانلود والپیپرهای ولادت امام هادی (علیه السلام)
رمزگشانی امام هادی علیه السلام از راز روزهای هفته
ویژه نامه ماه خدا در سیره امام خوبی ها امام هادی علیه السلام
ویژه نامه زیارت غدیریه
پیام‏های تبریک به مناسب میلاد امام هادی علیه السلام
نرم افزار ره توشه ذاکرین دو + دانلود
فراخوان شعر با موضوع امام رضا ، امام هادی ، امام جواد، امام حسن عسگری علیهم السلام
ارائه 42 هزار کتاب اسلامی در سایت‌ امام هادی (ع)
مبلغی که از سوی امام هادی(ع) به ری آمد
همایش ملی سبک زندگی امام هادی(ع) در واحد سمنان آغاز به کار کرد
همایش ملی سبک زندگی امام هادی(ع) در سمنان برگزار می شود
انسان 250 ساله ، کتابی که باید خواند + دانلود
هدیه امام هادی (ع)به اهل تهران
همایش ملی سبک زندگی امام هادی(ع)
امام جواد علیه‌السلام؛ دشمن نفاق
میلاد امام دهم شیعیان امام علی النقی فرخنده باد
گفتار از استاد رحیم پور ازغدی پیرامون اهانت به پیامبر اعظم + دانلود
كنگره سراسری امام محمدتقی(ع) در خرم‌آباد برگزار می‌شود
تعداد برگزیدگان کنگره ملی شعر امام هادی (ع) به 15 نفر افزایش یافت
همایش ملی سیره پژوهی امام هادی برگزار می شود
یك بهانه دست خدا بدهید
طراحان و بازیگران کمپین امام نقی چه کسانی بودند؟ + تصاویر
تخریب بزرگترین حرم شیعیان در شمال آفریقا + فیلم و تصاوير
بقیع از آغاز تا همین امسال
کنگره بین المللی امام علی النقی
زندگاني امام علي الهادي عليه السلام
شرح حدیثی از امام هادی علیه السلام توسط آیت‌ الله مجتبی تهرانی
اصابت گلوله خمپاره به شهر كاظمين 7 شهيد و 40 مجروح برجاي گذاشت
اهانت به امام هادي(ع) مي‌تواند يک اهانت استراتژيک محسوب شود
هدف اصلي هتک حرمت‌ ها مخالفت با ولايت ائمه (ع) است
بازی آن‌لاین "شلیک به مرتد" + لینک
شعبده باز گستاخ و معجزه امام
15 فضیلت امام هادی علیه السلام
امام هادی و شیعه‌نمای تفرقه‌افکن
پیشینه زیارت جامعه کبیره